Deze begeleidingsvormen kunnen niet ontbreken om het proces van mensgericht leren te verstevigen. De oorsprong van de van begeleiding door Zicht over Zicht, zijn terug te vinden vanuit een gevolgde Master Begeleidingskunde aan de Hogeschool Rotterdam. Kwaliteitsborging vindt plaats middels lidmaatschap van de Landelijke Vereniging Supervisie & Coaching (LVSC).
Kijkend naar een brede opvatting van de twee begeleidingsvormen. Dan richt Supervisie zich meer op verdieping van persoonlijke ontwikkeling en vindt deze één op één of in kleine groepen plaats (max. 4 deelnemers). Bij Intervisie ligt de nadruk van de begeleiding meer op de ontwikkeling van professionals en de beroepsuitoefening. De groepssamenstelling heeft een andere dynamiek waarbij de groepsgrootte een invloed hier op heeft (max. 10-12 deelnemers).
Leren is een persoonlijk proces, ook al ligt er een collectief vraagstuk. Als u zich inhoudelijk wil verdiepen in Supervisie en/of Intervisie dan kunt u op deze pagina twee korte beschrijvingen terugvinden en wordt verheldert op welke wijze verdieping plaatsvindt met behulp van reflectie en het geven en ontvangen van feedback.
Supervisie
De keuze voor begeleiding m.b.v. supervisie wordt gemaakt wanneer professionals zowel één-op-één en/of in een kleine groep zijn werkervaringen onder begeleiding van een supervisor onder de loep wil nemen. De supervisant(en) wordt zich hierdoor meer bewust van zijn eigen gedachten, gevoelens, verwachtingen, normen en waarden en van de wijze waarop deze zijn handelen bepalen. Hij leert hoe hij als persoon in het betreffende beroep in een concrete werksituatie te werk wil gaan. Dit leidt tot inzicht in en verbeteren van beroepsmatig handelen (NJI, 2022).
Bij dit leren zien we een onderscheidt ten aanzien van twee niveaus van integratie, waarbij de supervisant leert functioneren vanuit de samenhang tussen (www.lvsc.eu):
Integratie op eerste niveau
Denken, voelen, willen & handelen
Integratie op tweede niveau
Persoon, beroep en concrete werksituatie
Gewenste effecten van supervisie zijn hierbij:
- Supervisie de ervaren arbeidsbelasting verlaagt en tot een groter zelfinzicht en toename van de persoonlijke effectiviteit (zoals grenzen stellen, omgaan met conflicten, uiten van emoties) leidt;
- Een grotere vaardigheid in reflecteren samenhangt met sterkere vaardigheden op andere aspecten van professioneel gedrag, zoals het met maken van een meer gedegen afweging bij morele dilemma’s;
- Reflecteren samenhangt met betere communicatieve vaardigheden zoals het beter contact kunnen leggen met cliënten/patiënten/andere professionals.
Meer weten over onze supervisie? Plan een kennismakingsgesprek
Intervisie
Intervisie is een leermethode waarbij een groep professionals met een overeenkomstig beroep werkproblemen bespreekt en elkaar helpt het functioneren te verbeteren. Intervisie wordt soms (tijdelijk) begeleid, maar kan ook zelfsturend zijn. Afhankelijk van de gekozen werkvorm ligt het accent op reflectie, het analyseren van problemen, het vinden van oplossingen of het geven van adviezen. Een groep bestaat normaliter uit drie tot maximaal twaalf deelnemers (www.lvsc.eu).
Intervisie wordt gezien als een vorm van ‘peer- coaching’. Onderzoek wijst uit dat de begeleiding zelf door ‘peer-coaches’, zoals interne collega’s, minder effectief is dan begeleiding door onbekende externe intervisoren. Hier kan Zicht over Zicht voor u en/of uw medewerkers de brug zijn!
Als externe begeleider ligt de meerwaarde vanuit mijn ervaring in het begeleiden van teams in de zorgsector. Maar ook vanuit het integreren van de verschillende werkvormen die een bijdrage leveren aan het ervaringsleren in Supervisie en Intervisie. Dit kunnen actieve werkvormen zijn, maar ook gebruik van 2D beelden en werken met metaforen. Hanteren van verschillende vormen van taal typeert de begeleiding van Zicht over Zicht en biedt meerperspectivische begeleiding.